dinsdag 22 februari 2011

#Ding7 Twitter!

Save to delicious Saved by 0 users


Yes, twitter! In een van de linkjes staat het heel treffend: twitter is fun, social, egostrelend en kennisdeling.

Ik ben sinds een jaar of wat aan het twitteren geslagen. Hoe fanatiek en vaak gaat een beetje met vlagen. Maar met name als vraagbaak werkt het fantastisch: als je een netwerk opbouwt dat bestaat uit notoire veel twitteraars, dan is de kans groot dat je een vraag via twitter sneller beantwoordt krijgt dan via google. Echt.

Het is vooral ook een heel positief medium. Mensen helpen andere mensen graag. Soms is dat met het vinden van een antwoord, maar soms is dat ook door 'cadeautjes' te bieden. Zo heb ik bijvoorbeeld een weekendje Newcastle gekregen, omdat een mede-tweep die de reis gewonnen had er geen interesse in had. Nou, kom maar op dan!

Er zijn legio voorbeelden van dit soort 'sociale twittermagic'. De #lift hype was ook een mooie bijvoorbeeld. Toen Utrecht Centraal vanwege brand onbereikbaar was, ontstond op twitter een vraag/aanbod discussie onder de hashtag #lift. Vele mensen zijn er door geholpen.

Volgens mij is het allerbelangrijkste bij twitter dat je actief meedoet in discussies, dat je reageert op wat andere tweeps zeggen. Dan bouw je snel en ongemerkt een netwerk op en zullen mensen bereid zijn om jou te helpen als dat nodig is. En dan wordt twitter heel snel meer dan alleen een medium om te melden dat je een kopje koffie aan het drinken bent!

(Want dat kan ook prima via een weblog. Proost! ;-))

5 opmerkingen:

  1. Heel overtuigend betoog, je stipt precies ook de aspecten aan die Twitter zo interessant voor de mediatheek kunnen maken. Een sociale vraagbaak waarop je af en toe kunt inpluggen, waar vreemden vrienden worden en waar diensten aangeboden en gevraagd worden. Toch vind ik het een heel lastig medium voor de mediatheek. Ook als mediatheek kun je best een twitter-account beginnen, dat gebeurt ook veel, maar zulke account hebben meestal weinig volgers. Omdat er geen 'gezicht' achter zit, of omdat de discussie niet actief wordt aangegaan. Hand in eigen boezem, ook @fontyslibrary is zo'n account. Enig idee hoe we dit beter zouden kunnen aanpakken?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij Twitter voor de mediatheek denk ik eigenlijk direct aan een soort helpdesk functie. Een plek waar mensen laagdrempelig terecht kunnen voor vragen, verlengingen, misschien zelfs inhoudelijke vragen (waar vind ik info over...? Help! Ik zoek..) en nieuws (weblogberichten). Die laatste moeten dan overigens niet de overtoon voeren - het gaat om de interactie.

    Wat je zegt klopt, het is belangrijk om een gezicht achter het account te hebben. Kan heel eenvoudig door in het profiel de namen van de twitteraars te noemen en evt elke tweet af te sluiten met ^ gevolg door initialen, die zie ik regelmatig voorbijkomen bij groepsaccounts.

    Je kunt je als mediatheek er denk ik goed profileren als specialist. De vraag is vervolgens inderdaad of er een volgersmarkt voor is... maar gezien het aantal bibliothecarissen met flink wat volgers op twitter valt dat wellicht mee?

    Grootste nadeel vind ik dat het tijd kost om een netwerk op te bouwen en dat je er actief in moet blijven investeren.

    En ik ben niet bekend met met meerdere mensen een account beheren, dat kan ook nog wel eens lastig zijn. De grap is vaak dat je ook persoonlijke(re) dingen twittert en dat kan niet als het onder vlag van Fontys Mediatheek gaat. Misschien moeten we eens even de kunst gaan afkijken bij de ANWB, T-mobile, HI en wellicht wat hogeschoolmediatheken die het al wel doen? (zijn die er?)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik wil echt niet per se lange reacties plaatsen, maar dat gaat vanzelf... als ik niet tot 140 tekens beperkt wordt. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De mediatheek Journalistiek Utrecht (mediatheekfcj) twittert en heeft redelijk veel volgers zag ik. Ik volg hen en zij sinds ik voor de mediatheek van FHJ twitter mij ook. Zo kunnen we ook berichten delen. Zij hebben er inderdaad een naam bij staan van degene die twittert. Dat ga ik ook maar doen zo meteen. Zag net een berichtje dat wel interessant was voor de studenten/docenten en heb het gelijk getwitterd. Dat is niet handig... Zag al een reactie. 'Best wel raar dat 'iemand' van mediatheek om 23u een link met de studenten wil delen.' Timing is dus ook belangrijk. Gewoon overdag als ze wakker zijn en niet 's avonds als ze de kroeg bijna ingaan. Maar dat kun je geloof ik instellen met een of ander programma, waar ik de naam nu van vergeten ben. Dan kun je berichtjes klaarzetten voor de volgende ochtend als je eens iets interessants lees.

    Verder denk ik dat het inderdaad niet zo zinvol is om voor de hele mediatheek een Twitteraccount te hebben. Teveel algemene informatie. Ik denk dat het voor studenten/docenten veel interessanter is informatie op maat te krijgen en vragen te kunnen stellen aan de informatiespecialist van hun opleiding.

    Best wel raar ja, dat iemand van de mediatheek hier nu nog mee bezig is. Ga er ook mee stoppen nu...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ben even kwijt wiens quote het is, maar vind 'm wel bij dit onderwerp passen: 'de bibliotheek, dat is niet het gebouw, niet de boeken, maar de mensen die er werken'.

    En zo werkt het op twitter volgens mij ook. De optelsom van het netwerk van alle twitterende mediatheek-collega's is vele malen groter dan wat het netwerk van één centraal mediatheek-twitter-account kan zijn.

    En dat je informatiespecialist bent en bij Fontys werkt, daar komt je netwerk vanzelf wel achter, je kunt het uiteraard ook in je profiel vermelden.

    BeantwoordenVerwijderen