dinsdag 26 april 2011

Ding 15: Digitale Leer en Werkomgevingen

Save to delicious Saved by 0 users


Voor dit ding heb ik de ELO's van de omgevingen van de verschillende PABO's en mijn ervaringen met N@tschool bij de lerarenopleiding Engels in Sittard vergeleken.

Het grootste verschil is de indeling binnen N@Tschool. In Sittard gebruikt men enkel 'Mijn Projecten' en 'Mijn portfolio'. In de een vind je alle informatie. In de ander plaats je in zelfgemaakte mappen alle eindproducten. Vrij eenvoudig van opzet en door de duidelijke mapomgeving in Mijn Projecten goed te volgen. Lastig aan deze opzet is dat sommige informatie in meerdere jaren gebruikt wordt. Als Maatwerkstudent moet je dus soms struinen in vier jaar informatie om het juiste bestand te vinden.

Alle Pabo's gebruiken 'Lopende studieroutes' ipv 'Mijn projecten'. De een heeft hier een duidelijkere vorm voor gevonden dan de ander. Persoonlijk vind ik de mapindeling van Pabo Eindhoven in kwartalen overzichtelijk, maar ook de FPL indeling in een schema als beginpagina met vervolgens een mooi opgemaakt scherm per thema, werkt helder en overzichtelijk, al had ik die thema's het liefst ook links in beeld gehad voor de duidelijkheid. Alle flashopmaakonderdelen maken het aantrekkelijk om naar te kijken, maar voor de functionaliteit zou ik gaan voor kopieerbare&opslaanbare teksten.

Ik heb de indruk dat in geen van de gevallen het discussieforum veel wordt gebruikt. N@tschool is meer een verzamelplatform voor informatie & resultaten, dan een discussie/ontmoetingsplek buiten school.

Dat was toen ik nog bij de UVA studeerde wel het geval bij Blackboard, maar daar werd juist weer te weinig gebruik gemaakt van de informatiemogelijkheden, waardoor maar zeer weinig mensen het echt gebruikten: de cursusinfo vond je elders en blackboard had je eigenlijk alleen nodig om sommige opdrachten in te leveren (en zelfs dat moest vaak EN via Blackboard EN op papier). Dat is al wat jaartjes geleden, dus misschien is dat inmiddels wel veranderd..

Wensen en ongemakken van n@tschool:
- de willekeur waarmee je kunt bepalen waar je wat plaatst. Het is voor de beheerder vast heel logisch, maar als je op zoek bent naar 1 artikel is het al gauw zoeken naar een speld in een hooiberg.
- een elo moet je zo integraal mogelijk inzetten in het onderwijs en echt een noodzaak creeren om het te gebruiken. Als student heb ik snel de neiging om er een offline/niet-elo gebeurtenis van te maken tenzij discussies/vragen verplicht via de ELO gesteld moeten worden.
- het is niet altijd even logisch in gebruik. Je moet een aantal dingen weten over de functionaliteit voor je er achter komt dat het kan. De icoontjes zijn daarbij niet self-explanatory - ik heb nu na een jaar N@tschoolgebruik nog steeds de alt-tekstjes nodig bij de icoontjes...
- in het verlengde daarvan: er is heel veel mogelijk, maar lang niet alles wordt gebruikt/is bekend en iedereen zet het anders in. Dat is nog wel eens verwarrend.

Voor de mediatheek:
- ondersteuning bij de inrichting van de leeromgevingen
- een omgeving maken voor de cursus informatievaardigheden? In overleg met het instituut zou dit dan toegevoegd kunnen worden aan de individuele leeromgevingen..
- ........................(misschien bedenk ik nog meer....)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten