donderdag 20 januari 2011

Ding 2 webloggen

Save to delicious Saved by 0 users


Het concept bloggen even onder loep. In tegenstelling tot andere sites lenen blogs zich voor langere berichten, toelichting en nuancering. Ik merk dat ik veel blogs alsnog scan voor interessante informatie, maar als ik eenmaal geinteresseerd ben zeker het hele bericht lees. Aandacht trekken en vasthouden is dus belangrijk. Interessant schrijfstijl, pakkende titels, beeldmateriaal helpt allemaal.

Het wordt pas leuk als er mensen zijn die reageren op je weblog. Dat bereik je doorgaans door te reageren bij anderen (waarbij je de link naar je weblog in je reactie zet), zij bezoeken dan jouw weblog en gaan deze in het gunstigste geval regelmatig volgen. Wellicht word je uiteindelijk opgenomen in lijstjes met weblogs die andere webloggers volgen (blogrolls), waardoor er weer mensen doorklikken die je weer gaan volgen etc. etc. Je kunt natuurlijk ook een relletje starten en beroemd worden maar dat is niet voor iedereen weggelegd. :-) Lange adem en investeren dus.

En geldt dat ook voor de mediatheek? Wanneer lezen docenten en studenten onze berichten regelmatig? Doen ze dat al? Wat is hun drijfveer? Volgens mij moet je ervoor zorgen dat er een noodzaak is voor studenten en docenten om het weblog te volgen (cruciale informatie?). Dat is een voordeel van een weblog voor een hogeschool mediatheek bijhouden: je hebt in potentie veel lezers. De vraag blijft hoe je die noodzaak creeert. Misschien is het een idee om het te zoeken in koppelingen met websites van de opleidingen. Kunnen de weblogberichten voor hun vakgebied automatisch op de fontysportal verschijnen bijvoorbeeld? Ik lees de fontysnieuwsberichten altijd namelijk. Noem het informatievoorziening op maat. :-) Voor zover het nog niet gebeurd: nieuwe berichten ook twitteren, mogelijkheid tot delen van informatie via andere kanalen. Waarom niet net zo'n rijtje met knopjes (facebook, twitter etc) als bij blogger opnemen bijvoorbeeld?

Heeft iemand anders ideeen over hoe we het mediatheekweblog zichtbaarder en levendiger zouden kunnen maken? Wat denken jullie?

6 opmerkingen:

  1. Leuke ideeën heb je, ik ben helemaal voor! Die koppelingen met websites van opleidingen worden al wel gemaakt (zie hier), maar het kan altijd beter natuurlijk. Ook nieuwe berichten op de weblog worden automatisch getwitterd via @fontyslibrary, maar daar kan de interactie ook nog wel beter.

    Die twitter-facebook knopjes moeten we zeker doen, nemen we mee in de plannen voor de nieuwe digitale mediatheek, net als je suggestie/vraag om de weblog zichtbaarder en levendiger te maken.

    Los daarvan, zo te zien heb jij weinig moeite om je gedachten in een blogbericht te verpakken, complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, leuk om te horen! Ja, ik weet dat een aantal van die dingen al gebeuren, maar wellicht kan het nog meer geintegreerd worden in de dagelijkse praktijk. Twitter is nu het doorplaatsen van berichten, maar juist reageren op twitteraars is waardevol voor diensverlening. (Voor mij part: ipv chatbox digitale balie: twitteraccount met helpdesk functie??) Ik weet niet hoeveel studenten al twitteren, maar misschien is dat aardig.

    We brainstormen nog ff lekker verder :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een Twitteraccount met helpdeskfunctie lijkt me wel wat, maar krijgt iedereen die het twitteraccount volgt dan ook alle vragen met antwoorden te zien? Kan me voorstellen dat niet iedereen zijn vraag publiek wil stellen. Dat zou dan juist een drempel zijn om een vraag te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @gitgod je kunt met twitter ook persoonlijke berichten (Direct Messsages) sturen, die ziet niemand anders. En in de praktijk zie je onderlinge discussies die beginnen met de naam van de twitterraar (@fontysmediatheek, @marijkevgroesen) ook nauwelijks in gewone timelines terecht komen. Alleen als jij mensen volgt die dezelfde persoon ook volgen.

    Het hoeft trouwens ook niet in plaats van e-mail of telefoon of balie. Het is denk ik extra. (Alleen even oppassen dat we niet Youp van 't hek over ons heen krijgen met zijn twitteracties tegen helpdesks. ;))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dan werkt het inderdaad goed en kan als extra mogelijkheid ingezet worden. Kijk nu regelmatig op #FHJ of er opmerkingen zijn over de mediatheek waar ik op kan reageren. Maar dat werkt dan alleen weer als die mensen je volgen toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @gitgod als je zelf een account hebt, kun je in principe op iedereen reageren die zijn profiel niet heeft afgeschermd (er zijn er maar weinig die dat doen, dus dat kan in de meeste gevallen), maar als je ze een DM wil sturen (direct message) moeten ze je inderdaad volgen.

    We lopen lekker vooruit op de dingen :-)

    BeantwoordenVerwijderen